Automobili Lamborghini S.p.A. (wymowa: lamborgini, nie lambordżini) to włoski producent samochodów. Od 1963 produkcja w krótkich seriach wozów sportowych. Siedziba firmy w miejscowości Sant Agata między Bolonią a Modeną. Od 1998 Lamborghini należy do koncernu Volkswagena.
Historia firmy
Mówi się, że powstanie firmy wynikło z dyskusji pomiędzy miłośnikiem wozów sportowych Ferruccio Lamborghinim (1916-1993) a Enzo Ferrarim. Lamborghini, który wówczas z powodzeniem produkował wyłącznie traktory, był niezadowolony ze swego samochodu Ferrari i zaproponował Enzo Ferrari wprowadzenie zmian konstrukcyjnych. Ten oburzony uwagami "jakiegoś traktorzysty" zakwestionował kompetencje Lamborghiniego. Wobec tego Lamborghini postanowił udowodnić mu kto jest lepszy i już po roku zademonstrował swój legendarny 12-cylindrowy model 350 GTV, wyraźnie przewyższający samochody marki Ferrari. W 1966 pojawił się model Miura, dzięki któremu firma zyskała sławę na całym świecie. Mimo, że samochód ten jest narowisty i trudny w prowadzeniu, to jego miłośnikom to nie przeszkadza. W 1971 roku na salonie samochodowym w Genewie pokazano prototyp Countach, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego z firmy Bertone. W 1974 roku rozpoczęła się seryjna produkcja. Ostro cięte, niskie nadwozie z unoszonymi do góry drzwiami i wlotami powietrza nadało mu niepowtarzalny charakter. Model ten, produkowany 15 lat pozwolił firmie i jej kolejnym właścicielom przetrwać ciężkie czasy. Ferruccio Lamborghini sprzedał dział zajmujący się produkcją aut sportowych już w 1972 roku. Kolejnymi właścicielami byli Georges-Henri Rossetti i René Leimer, następnie zarządzający firmą Patrick Mimran, który w 1987 roku sprzedał udziały firmie Chrysler, która sprzedała ją w 1994 roku Indonezyjskiej firmie Megatech. W 1998 roku Automobili Lamborghini S.p.A po raz ostatni, jak do tej pory zmieniła właściciela, którym został koncern Volkswagen. W 1982 roku Lamborghini przedstawiło prototyp samochodu terenowego oznaczony jako LM001. W 1986 roku, po dokonaniu szeregu modyfikacji, wszedł do produkcji seryjnej jako LM002. Dzięki swojemu wyglądowi, do dziś pozostaje jednym z najbardziej oryginalnych samochodów terenowych wszech czasów. Następcą modelu Countach w 1990 roku został Diablo i produkowany był przez dziesięć lat. Z kolei jego następca, model Murciélago, pojawił się dopiero w 2002 roku. Małe modele Lamborghini były produkowane z dużymi przerwami. Po modelu Urraco trzeba było czekać trzy lata na kolejny "mały" model, Jalpa, który produkowano do 1989 roku. W 1995 przedstawiono prototyp Cala z silnikiem V10 3,9 l. o mocy 400 KM. Do seryjnej produkcji jednak nie doszło. Dopiero model Gallardo z 2003 roku godnie zastąpił poprzednie modele. Ciekawostką jest, że firma Lamborghini nadal (oprócz super-samochodów) produkuje ciągniki rolnicze. 
Lamborghini Gallardo to samochód produkowany przez Lamborghini od 2003 r. To stosunkowo niewielkie auto posiada ramę podłogową typu spaceframe i aluminiową karoserię, stały napęd na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym i montowany pośrodku silnik 10V o pojemności 5.0 l. Jego moc zwiększono w roku 2005 o 20 KM i obecnie ma 520 KM. Prędkość maksymalna wynosi 315km/h, a do 100 km/h auto przyspiesza w 4.0 s
Nowa wersja Murciélago. Został zaprojektowany przez zespół Lamborghini Style Center po pięciu latach od premiery Murciélago, którzy wnieśli do projektu kilka nowych elementów: dyfuzor, przedni spoiler, nowy tylny i przedni zderzak, nowy układ wydechowy z jedną końcówką, zamontowano nowe lusterka i zmieniono boczne wloty powietrza. Nazwa oznacza układ silnika (LP - wł. Longitdionale Posteriori – podłużnie z tyłu) i moc (640 KM).

|